بلاگ

جرم گیری چیست و چه مزایایی دارد؟

جرم، انباشته شدن پلاک های میکروبی را می گویند که روی دندان چسبیده و سخت می شوند. با استفاده مکرر از مسواک احتمال ایجاد جرم کاهش می یابد اما از بین نمی رود و همیشه امکان بروز آن هست. پلاک میکروبی باید به موقع از روی دندان برداشته شود، زیرا جرم به بافتهای نگهدارنده دندان و لثه آسیب می رساند و مکانی می شود برای تجمع و تکثیر میکروبهای پوسیدگی ‌زا و باعث بروز مشکلاتی مانند بیماری های لثه و پوسیدگی دندان می شود. استفاده از نخ دندان می تواند تا حد زیادی در کاهش جرم دندان موثر باشد زیرا قسمت هایی از دندان ها هستند که با مسواک زدن تمیز نمی شوند و باید با استفاده از نخ دندان آنها را تمیز نمود.

از آنجایی که جرم دندان مهم ترین عامل در بروز بیماری های لثه است و به شدت سلامت دهان و دندان را به خطر می اندازد بسیارحائز اهمیت است که سریعاً نسبت به رفع آن اقدام شود. بعضاً دیده شده که افراد در اثر انباشته شدن طولانی مدت جرم دندان های خود را از دست داده اند آنها ادعا می کنند که دندان هایشان سالم بوده ولی به مرور لق و سپس افتاده اند. علت این عارضه تاثیر میکروبی جرم است که باعث تحلیل لثه و استخوان فک و انحلال نسج نگهدارنده می شود.

جرم گیری بر خلاف تصور برخی از افراد هیچ گونه آسیبی به دندان و مینای آن نمی رساند و به علت حرکت لرزشی قلم امکان تراشیده شدن دندان وجود ندارد. پس از اتمام جرم گیری تنها ممکن است دندان دچار حساسیت شود نسبت به سرما و گرما که امری طبیعی است زیرا تاج دندان بسیار حساس است و پوشیده شدنش توسط لایه ضخیم جرم مانند عایق حرارتی از این حس می کاهد که پس از حذف آن مجدداً سرما و گرما احساس می شود.

زمان مناسب برای جرم گیری بین افراد متفاوت است و به عوامل متعددی بستگی دارد اما با فرض بهترین شرایط و رعایت بهداشت دهان و دندان که می تواند تا مقدار زیادی تشکیل جرم را به تعویق بیاندازد، می توان تا فاصله حداکثر دوسال عمل جرم گیری را روی دندان ها انجام داد، اما در شرایط دیگر این زمان بسیار کوتاهتر هم می شود.

 

خواندن 684 دفعه آخرین ویرایش در یکشنبه, 21 مهر 1398 ساعت 10:36
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

About Author

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه ایمیل خود را ارسال نمایید.

درباره ما

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی ارغوان کرج مجهزترین مرکز دندانپزشکی شبانه روزی در استان البرز شهر کرج می باشد که از سال 1398 شروع به کار کرده و با سابقه ای درخشان در زمینه های مختلف دندانپزشکی (عمومی و تخصصی) خدمات ویژه ای به شهروندان گرامی ارائه می نماید.

 

 

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی کرج،درمانگاه دندانپزشکی شبانه روزی کرج

خانه ایمپلنت کرج،دندانپزشکی شبانه روزی حصارک کرج

دوربین مداربسته کرج،نمایندگی سیماران کرج،اعلام حریق کرج

اعلام حریق تسلا در کرج،متخصص درمان ریشه در کرج